Wat zijn de beste bouwstenen voor bellen via Wi-Fi?

Wi-Fi

Nu technologie steeds geavanceerder wordt, groeit onder consumenten de behoefte aan een situatie waarin ‘always-on’ de norm is. Smartphones zijn de hub van het dagelijks leven geworden: 85 procent van de Nederlanders had eind 2015 een smartphone en in 2017 zal meer dan een derde van de wereldpopulatie over zo’n apparaat beschikken. Als het aantal mobiele apparaten exponentieel blijft groeien, zorgt de extra belasting op het netwerk dat mobiele providers meer moeten gaan doen om klanten een betrouwbare dienstverlening te bieden. Dat wordt nog belangrijker nu smartphones het belangrijkste apparaat zijn geworden om online te gaan.

Hoewel het erop lijkt dat mobiele providers rustig achterover kunnen leunen nu de markt naar verwachting toeneemt, zijn verschillende zaken in ontwikkeling. Hoe meer met mobility wordt gedaan, hoe lastiger het voor providers wordt om dezelfde service te blijven bieden. Daarnaast worden nieuwe gebouwen steeds duurzamer gebouwd en de nieuwe materialen die hierin gebruikt worden – zoals metaaloxide coating op ramen – verminderen de mobiele ontvangst binnenshuis. Dit maakt het voor mobiele providers lastiger om de verwachte dienstverlening aan hun klanten te blijven bieden. Het kan zelfs leiden tot ontevredenheid. Geen enkele provider is met zo’n situatie gelukkig in de huidige, zeer competitieve markt.

Het ligt voor de hand dat Wi-Fi gebruikt zou kunnen worden om dit probleem op te lossen. Veel providers zien dat ze met behulp van bestaande Wi-Fi netwerken, klanten diensten als Wi-Fi Calling aan kunnen bieden. Spraak over Wi-Fi is niet nieuw, maar native Wi-Fi Calling is nog wel relatief jong en voor providers een lucratieve optie. In tegenstelling tot over-the-top (OTT) diensten als Skype en WhatsApp, integreert Wi-Fi Calling met de telefoon en is een app van derden onnodig. Het vereist wel dat een provider eigen kritische informatie aan infrastructuur van derden moet toevertrouwen om hierop dienstverlening mogelijk te maken. Dit vraagt een compleet andere mindset van aanbieders. Het weggeven van Quality of Service (QoS) aan anderen en daarmee geen controle uit kunnen oefenen op een vreemde infrastructuur, jaagt ze schrik aan en zet de eigen reputatie op het spel.

Om ervoor te zorgen dat dit geen problemen oplevert, moeten mobiele providers wel investeren in draadloze infrastructuur die deze dienstverlening op een kwalitatief hoog niveau kan ondersteunen. Dat geldt ook voor bedrijven die hun eigen, volledig onder eigen beheer vallende netwerken willen opzetten. Superieure, hoog kwalitatieve netwerken dragen de volgende kenmerken:

Hoge dichtheid, uitmuntende prestaties

Er zou geen dipje in bereik of belkwaliteit mogen ontstaan als meerdere gebruikers het netwerk willen gebruiken. Een sterk RF-signaal van een slimme antenne helpt de interferentie te beperken door constant het RF-pad naar de client in real-time te optimaliseren. Een slimme antenne zorgt ervoor dat de client de hoogst mogelijke datasnelheden behoudt, zelfs in mindere RF-omstandigheden. Door het signaal te optimaliseren, worden de negatieve effecten van pakketverlies en ruis verminderd.

In omgevingen met veel gebruikers, zoals kantoren en scholen, kan gestuurde roaming ervoor zorgen dat de kwaliteit van de gebruikservaring voor de gehele WLAN-omgeving op peil blijft. Clients worden daarbij doorverwezen naar een ander Wi-Fi access point (AP) die een betere gebruikservaring kan bieden. Als een signaal minder dan het door de beheerder opgegeven sterkteniveau (RSSI) heeft bereikt, dan kan de AP automatisch een lijst alternatieven opmaken en de client doorsturen naar een AP met een sterker signaal. Dit lost het probleem op dat clients blijven hangen bij een bepaalde AP, ook al biedt deze niet langer de beste verbinding.

Intelligente dataprioritering

Het aanbieden van een sterk signaal is slechts de eerste stap. Draadloze netwerken moeten in staat zijn datapakketjes te prioriteren om ervoor te zorgen dat wat de hoogste QoS vereist vooraan in de rij staat. Veel dataverkeer verloopt tegenwoordig versleuteld, wat het lastiger maakt voor een netwerk om pakketjes te identificeren. Dat geldt met name voor communicatie-apps. Slimme draadloze technologieën kunnen toch iets met deze versleutelde pakketjes aanvangen, omdat ze kijken naar het gedrag ervan. Ze kunnen ze classificeren in één van vier categorieën: spraak, video, maximale prioriteit en achtergrondverkeer. De smartphone zelf kan ook aangeven om wat voor type pakket het gaat, maar dankzij automatische heuristiek op pakketbewegingen uit te voeren, kan deze sortering te allen tijde plaatsvinden.

Slimme toegangscontrole

Voor veel mensen staat het überhaupt kunnen verbinden met Wi-Fi gelijk aan het hebben van een deugdelijk signaal. Maar als er niet genoeg bandbreedte of netwerkcapaciteit is, kun je net zo goed helemaal niet verbonden zijn. Als te veel nieuwe apparaten proberen te verbinden met een bepaald AP, dan kunnen de clients die al verbonden zijn met een verminderde gebruikservaring geconfronteerd worden. AP’s kunnen met een capaciteitsgebaseerd toegangsalgoritme gaan werken om verbindingsverzoeken van nieuwe clients af te wimpelen als de dienstverlening onder een bepaalde norm duikt. Dit stelt organisaties in staat de gebruikservaring te bewaken, ook in perioden van flinke belasting.

Het geheim van een goede providerservice als Wi-Fi Calling, is gebruikmaken van een kwalitatief goede Wi-Fi netwerkinfrastructuur. Dit vraagt om gebruik van slimme antennetechnologie waarmee de gebruiker het sterkst mogelijke signaal ontvangt, om mechanismen die spraakverkeer prioriteren zelfs al is deze versleuteld en om stoplichtfunctionaliteit om de load te beperken. Al deze componenten moeten aanwezig zijn om providers hun klanten superieure spraak over Wi-Fi aan te laten bieden. Alleen zo blijven deze klanten ook in de toekomst tevreden.

Bron: Dutch IT-channel