Geef uw hotelgasten dezelfde ervaring als thuis

Consumenten maken steeds meer gebruik van ‘slimme apparaten’ in huis. Denk aan slimme thermostaten, beveiligingssystemen en camera’s die op afstand kunnen worden bekeken. Kortom de Internet of Things (IoT). Consumenten raken steeds meer gewend aan het automatisch personaliseren van hun omgeving. Niet alleen thuis is dit gewenst maar ook in hotels. Ruckus geeft hier uitgebreid haar visie over in hun blog.

Deze ‘nieuwe manier van leven’ wordt steeds vaker verwacht tijdens het verblijf in hotels. Hoewel hotelkamers nu beschikken over Wi-Fi en een flat-panel HDTV, zijn dit in de afgelopen jaren vaak de meest primaire technologische upgrades geweest. De meeste hotelkamers bieden slechts een beperkte personalisatie op basis van de voorkeuren van de gast, zelfs voor typische gangbare toepassingen zoals thermostaatbedieningen. Met hotelkamer-keycards zijn er vaak meerdere pogingen nodig om de deur te openen. En gepersonaliseerde amusementsopties, zoals het “casten” van tv-abonnementsdiensten voor gasten, ontbreken vaak nog.

Als deze trend aanhoudt, raken gasten steeds gefrustreerder door het contrast tussen hun slimme huizen en de ouderwetse hotelkamers. Hotels die slimmer worden, verkleinen de kloof en contrast met de ‘oude situatie’en zullen gezien worden als winnaars als het om gastloyaliteit gaat. Dit geldt vooral voor frequente reizigers en millennials – dé belangrijkste doelgroep voor hotelmerken – die zelfs hogere verwachtingen hebben over de beschikbaarheid van slimme technologie, om zich thuis te laten voelen, zelfs wanneer ze onderweg zijn.

Hoe kan IoT de gastenervaring veranderen?

Ruckus wil hotels helpen bij het herdefiniëren van de gastervaring. Maar hoe ziet dat eruit? Stel je voor dat je gast het hotel binnenloopt en dat zijn apparaat met de hotel-app automatisch wordt verbonden met het Wi-Fi netwerk van het hotel. Via locatiegebaseerde services weet het netwerk dat ze zijn aangekomen en krijgt de gast automatisch zijn kamer toegewezen via een berichtje met daarin in het kamernummer. Zo hoeven gasten zich niet eerst te melden bij de balie, wat wel zo fijn is na een dag reizen.

Wanner de hotelgast naar zijn kamer loopt, bereidt de kamer zichzelf voor op basis van de voorkeuren van de gast. De tv is ingeschakeld en afgestemd op het juiste kanaal of de juiste app, of hun favoriete muziek en artiest wordt gestreamd. De thermostaat wordt aangepast aan de ideale kamertemperatuur, de gordijnen worden geopend of gesloten en de verlichting van de ruimte wordt ingesteld op basis van het tijdstip van de dag en voorkeuren. De gast arriveert op zijn kamer en gebruikt de geïnstalleerde digitale sleutel op zijn mobiele apparaat om de kamerdeur te openen. De gast betreedt de perfect gepersonaliseerde kamer om heerlijk te kunnen ontspannen tijdens hun bezoek aan het hotel.

Ruckus en IoT
Deze nieuwe gastervaring is alleen mogelijk wanneer de juiste IoT- en Wi-Fi-netwerk wordt gebruikt. De IoT-technologie kent veel standaarden en apparaten, waardoor er behoefte is aan meerdere netwerken (ZigBee, BLE, Wi-Fi, privé LTE), zodat de toepassing ondersteund kan worden en de gastervaring werkelijk merkbaar is.

De nieuwe access points van Ruckus leveren meer dan alleen Wi-Fi. Ze maken een veilig draadloos netwerk mogelijk voor al uw Wi-Fi, IoT- en LTE-technologieën. Hierdoor vermindert aanzienlijk de complexiteit, implementatiekosten en doorlopende ondersteuning en beheer.

Ontdek de mogelijkheden van Ruckus IoT
Ruckus biedt met zijn IoT portfolio de perfecte oplossing om deze nieuwe situatie voor hotels te realiseren. Tijdens de Ruckus Mini Big Dogs op 21 juni worden er diverse break-out sessies verzorgt waaronder IoT. Vragen zoals “Hoe kan IoT bijdragen aan de netwerken van de toekomst?” komen in de sessie aan bod. Ook spreekt oud F1-coureur Robert Doornbos over zijn carrière en hoe de autosport niet veel verschilt van alle innovaties die vandaag de in de markt en het bedrijfsleven spelen. Benieuwd naar hoe IoT onze toekomst gaat bepalen? Meld u dan nu aan!