‘Goede Wi-Fi is net zo belangrijk als een goed bed’

Ruckus Wireless verzorgt de Wi-Fi infrastructuur van Pulitzer Amsterdam. Tegelijk met een grootscheepse verbouwing van het karakteristieke hotel in de Amsterdamse binnenstad, heeft Pulitzer Amsterdam gekozen voor een nieuw Wi-Fi netwerk van Ruckus Wireless samen met een vast netwerk van Juniper Networks. Met het gekoppelde netwerk bereidt Pulitzer Amsterdam haar infrastructuur voor op de toekomst.

“Gasttevredenheid staat voor ons bovenaan de prioriteitenlijst”, zegt Dominic de Boer, IT Manager bij Pulitzer Amsterdam. “Wi-Fi is één van de eerste zaken waar gasten bij bezoek aan het hotel naar vragen. Als gasten geen goede Wi-Fi hebben, is dat een enorme teleurstelling; het is net zo belangrijk als een goed bed. Het moment van verbouwing van het hotel was hét moment om ook de IT-infrastructuur aan te pakken en mee te gaan in de trend dat alles wordt gedigitaliseerd. Omdat alles communiceert over IP, heb je een goede infrastructuur nodig van betrouwbare leveranciers.”

De werkzaamheden aan het 25 historische grachtenhuizen tellende hotel in hartje Amsterdam begonnen vorig jaar augustus en worden eind deze zomer afgerond. Daarbij worden 227 kamers uitgerust met een Ruckus ZoneFlex H500 Access Point. Naast gratis Wi-Fi verzorgen deze AP’s op de kamers IP-televisie en is er een koppeling met de minibar gemaakt. In de 30 publieke ruimten beschikt Pulitzer Amsterdam nu over Ruckus ZoneFlex R500 Access Points. Op het gecombineerde Ruckus/Juniper netwerk zijn ook alle kantoorruimten en zakelijke systemen aangesloten.

Naast tevredenheid over de betrouwbaarheid dankzij ingebouwde redundantie en snelle verbindingen, is De Boer blij dat de doelstelling van toegenomen controle over het vernieuwde netwerk is behaald. “Met de eerdere coaxverbindingen en AP’s van verschillende leveranciers ervoeren we menigmaal storingen. Nu kan ik via een cloud-gebaseerde interface nauwgezet de status van het netwerk in de gaten houden en problemen softwarematig oplossen. Ik hoef niet langer op een ladder te gaan staan om apparaten af te stellen.”

“Bij een hotel met deze statuur horen geen WiFi klachten en toch bestaat nog genoeg horeca waar Wi-Fi niet goed is geregeld”, zegt Marcel Roovers, Account Manager bij DeLorentz & Partners en verantwoordelijk voor de realisering van het netwerk. “De opzet van het netwerk, in combinatie met training in beheer van het netwerk voor IT-management, maakt de kans op problemen nihil. Wij hebben Pulitzer Amsterdam aangeraden om gebruik te gaan maken van Ruckus omdat zij in de hospitality markt telkens opnieuw bewijzen de beste keuze te zijn met onderscheidende en gepatenteerde technieken. Daarbij hebben we een toekomstvast Juniper netwerk gerealiseerd dat in de toekomst verder uitgebreid kan worden.”

Roovers vervolgt: “Ruckus en Juniper delen de visie dat ze hun software continu willen aanscherpen om met nieuwe standaarden mee te kunnen. Door het beschikbaar stellen van upgrades, worden op termijn aanvullende functionaliteiten mogelijk waar Pulitzer Amsterdam profijt van heeft, bijvoorbeeld op gebied van marketing en fysieke veiligheid.”

“Deze implementatie was een uitdaging vanwege de bouwstijl van de reeds honderden jaren oude grachtenpanden – soms met hele dikke muren. Door de Wi-Fi specialisten van Delorentz & Partners zijn er metingen verricht om overal in het hotel een goed Wi-Fi signaal te garanderen.  Nu kun je met je smartphone door het hele hotel lopen zonder het signaal kwijt te raken”, zegt Roovers

Alexander van Gastel, General Manager Pulitzer Amsterdam: “Een stabiel netwerk is cruciaal voor onze bedrijfsvoering; zowel intern voor alle medewerkers die met systemen werken, alsmede het Wi-Fi netwerk dat wij aanbieden aan onze gasten. Onderzoek heeft uitgewezen dat een goede Wi-Fi infrastructuur direct effect heeft op de gastbeleving die onze gasten ervaren. Verder zijn we enorm blij met de support en expertise die DeLorentz & Partners ons heeft gegeven.”

Bekijk hier de gehele business case →

Bron: Yellow Communications