Steden worden slimmer met Wi-Fi

Sinds een paar jaar gaan consumenten ervan uit dat ze overal gebruik kunnen maken van gratis openbare Wi-Fi, zeker in steden. Ze verwachten dat ze op elke plek verbinding hebben – in winkels, restaurants, parken en musea. Die verwachting, of liever eis, heeft de beschikbaarheid van gratis openbare Wi-Fi flink aangejaagd. En met de groei van het aantal verbonden apparaten – niet alleen de smartphones en tablets, maar ook internet of things-apparatuur – en de aantrekkingskracht van sociale media, zal openbaar toegankelijke Wi-Fi alleen maar toenemen.

Tegelijkertijd zie je wereldwijd dat steden steeds slimmer worden en dat de digitale netwerken daarin een cruciale rol spelen. Dankzij de binnenkomende data kunnen stadsplanners en bestuurders betere beslissingen nemen en nieuwe diensten ontwikkelen. Dat vraagt wel om een gestructureerd plan voor de capaciteit en snelheid van het netwerk. Als je zowel de overheidsdiensten als de gebruikerservaringen op een hoog niveau wilt brengen, heb je een stevig draadloos netwerk nodig. Dat is namelijk de lijm die een ‘smart city’ bij elkaar houdt. Alleen met een robuust draadloos netwerk kun je activiteiten moeiteloos delen met datacentra en maak je verbinding tussen bedraad en draadloos. Hoe zien de smart cities van de toekomst eruit?

Digitale verbinding voor lokale betrokkenheid
We zijn inmiddels volledig vergroeid met het internet. Toch is internet voor bijna de helft van de wereld niet zo vanzelfsprekend. Zij hebben niet (dagelijks) toegang tot internet en daar zit een grote digitale kloof. Smart cities kunnen een bijdrage leveren aan het dichten van die kloof door elke bewoner en bezoeker toegang tot internet te geven. Dat brengt gemeenschappen dichter bij elkaar en zorgt er ook voor dat burgers meer betrokken zijn en een actievere rol kunnen spelen bij het lokale bestuur. Een goede verbinding helpt bewoners ook om beter toegang te krijgen tot de lokale diensten en voorzieningen.

Wi-Fi is het basisplatform voor smart cities. Het is direct toegankelijk en verbindt een enorme diversiteit aan draadloze technologieën die noodzakelijk zijn bij het inrichten van een smart city. Zoals Jesse Berst, voorzitter van de Smart City Council zegt: ‘Een snelle, betrouwbare breedbandverbinding is de ruggengraat van een smart city. Het is prioriteit nummer 1.’

Toeristen beter op weg met stadsbrede Wi-Fi
Als reizigers uit een ander land komen, zetten ze als eerste hun mobiele dataverbinding uit vanwege mogelijke kosten. Maar dit is juist het moment dat ze een verbinding het hardst nodig hebben. Data helpt hen hun weg te vinden in de stad, dankzij actuele plattegronden en informatie over lokale voorzieningen. Daarom gaan reizigers gaan altijd direct op zoek naar Wi-Fi om hun trip makkelijker te maken.

Smart cities moeten de technologie hebben om toeristen de mogelijkheid te bieden continu verbonden te zijn. Of ze die nu gebruiken om de vertrektijden van de bussen op hun mobieltje te checken of om de route naar de musea te vinden, stadsbrede Wi-Fi is de sleutel tot het verbinden van mensen met informatie. Tegenwoordig wordt toegang tot internet bijna als een eerste levensbehoefte gezien. De verbinding moet niet wegvallen als mensen winkels binnenlopen of van de ene op de andere bus overstappen.

Slimme toepassingen voor een duurzamere stad
In een smart city gaat verlichting automatisch uit als die niet nodig is. De verlichting kan zelf detecteren of er mensen op straat zijn en automatisch aan en uit gaan. Dat voorkomt energieverspilling. In de nabije toekomt zullen straten steeds vaker uitgerust worden met sensoren om drukte te detecteren en voorzieningen zoals verlichting daarop aan te passen.

Intelligente verkeersmanagement wordt zeker een onderdeel van een smart city. Centraal aangestuurde verkeerssensoren en -signaleringen zullen de verkeersstroom automatisch reguleren op basis van de actuele situatie, om zo opstoppingen te voorkomen en het verkeer soepel door de stad te leiden.

Nieuwe technologieën zullen een belangrijke rol spelen om het energiegebruik van de stad te verduurzamen. Nu al seinen slimme prullenbakken bijvoorbeeld zelf de ophaaldienst in als ze vol zitten. Zo zullen er meer met technologisch slim gemaakte apparaten en diensten wereldwijd hun intrede in de steden doen.

Nieuwe kansen voor leveranciers en retailers
Nieuwe applicaties zullen bedrijven helpen om omzet te genereren en zo de manier van zakendoen in smart cities te veranderen. Er zullen meer ‘digitale reclameborden’ in de stad opduiken met acties en aanbiedingen op maat en er zal veel meer gebruik gemaakt worden van beacons, die signaleren waar een klant is en afhankelijk daarvan notificaties naar de smartphone van de klant sturen.

Smart cities hebben daarnaast ook invloed op hoe we werken. Zeker de voorlopers in technologie zullen profiteren van de smart city-technologie op weg van en naar hun werk. Voor leveranciers en retailers breken er ook mooie tijden aan met kansen voor nieuwe producten en nieuwe manieren om met klanten en bezoekers in de stad te communiceren.

Bron: Dit artikel is een blog van Spencer Hinzen, directeur EMEA business development bij Ruckus, gepubliceerd op Channelweb