Zakelijke WLAN-markt groeit met 9,4 procent in Q2 van 2016

idc-wlan

De zakelijke WLAN-markt is in het tweede kwartaal van 2016 met 9,4 procent gegroeid ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Daarmee stijgt de markt voor zakelijke WLAN-producten sneller dan de consumentenmarkt en beleeft het segment zelfs zijn sterkste groei in twee jaar.

De gecombineerde segmenten stegen samen mondiaal met 6,7 procent in volume jaar-op-jaar en eveneens 6,7 procent sequentieel. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau IDC. De sterkste groei in de zakelijke markt kan onder meer toegeschreven worden aan het groeiend aantal bedrijven dat netwerkinfrastructuur vernieuwt in het kader van een digitale transformatie (zoals meer mobiel werken, meer werken in de cloud).

De 802.11ac standaard domineert inmiddels de markt en is goed voor 59,9 procent van het aantal verscheepte access points die onderdeel uitmaken van netwerken. Qua omzet is dit zelfs 77,4 procent. De adoptie van deze draadloze standaard gaat een stuk sneller ten opzichte van de voorgaande 802.11n-standaard dan bij de overgang van 802.11a/b/g naar 802.11n.

Hoewel de consumentenmarkt voor WLAN traag groeit in het tweede kwartaal, is er wel voor het eerst sinds 2014 sprake van groei, in dit geval 3,1 procent jaar-op-jaar. De nieuwe ac-standaard wordt door consumenten minder snel geadopteerd, met 22,6 procent van het verscheepte volume en 51,3 procent van de omzet.

De regio Azië-Pacific vertoonde de sterkste groei in volume (+14,6%). In West-Europa was er sprake van een eveneens gezonde 13,6 procent groei jaar-op-jaar, na een traag eerste kwartaal.

Brocade-Ruckus, in Q2 voor het eerst als gezamenlijke entiteit, groeide met 7,9 procent jaar-op-jaar en is nu goed voor 6,8 procent marktaandeel, tegen 6,9 procent in hetzelfde kwartaal een jaar eerder en 7,7 procent in Q1 van dit jaar.

idc-q2-2016

Bron: Telecompaper en IDC